Robert Meyer. Foto Harald Medbøe

Robert Meyer fikk mange spørsmål etter foredraget, og gave og blomster fra klubben v/nestleder Arnold Hoddevik. John Colbensen fotografereer, Foto: Geir Jartveit.

Robert Meyer fikk oss virkelig til å tenke mer over hva vi driver med når vi fotograferer. Den beste oppsummeringen er kanskje dette kinesiske ordtaket. «Gamle mesteres skjegg kan ikke gro på din hake.»

En bra gjeng fotointeresserte mennesker fra distriktet hadde møtt fram i Kultursalen torsdag 24. 11. 2016, for å høre på Robert Meyer og se bildene hans. Kvelden var delt i to tema, først en del om fotografiets estetikk og tolkning, så «Icons of the 60s», ikoniske bilder av kjendiser i inn- og utland.

Robert framhevet at det er viktig å være åpen. Han liker å gjøre ting han ikke kan, og erfaring er den beste læring. I starten oppdaget han at mange ikke så bildene. De var bare høflige og hyggelige. Fr å se et fotografi, må du åpne øynene, ta det inn og finne ut hva det egentlig betyr for deg.

Til syvende og sist er det viktigste hva du vil med bildet du skaper. Den beste måten er å kjenne deg selv. Hva er det du vil? Hva driver du med? Et bilde kan engasjere deg, men ikke meg.

Hvis et bilde bekrefter det jeg vet, så er det bra – trygt og godt. Bilder som taler til oss, er bilder som gir oss noe. Det burde faktisk ikke hete gode eller dårlige bilder. Spørsmålet er om bildet taler til deg.

Meyer er ikke bare en dyktig fotograf, men også kunstner. Det er stor forskjell på fotografi og et maleri. Når vi fotograferer, så har vi alt. Når vi skaper et maleri, er det helt annerledes. Det må bygges fra grunnen av – strøk for strøk. Et strøk styrer det neste. Foto derimot, er kaos. Noe bør ryddes, men ikke rydd altfor mye i kaoset. Visuelle spenninger skaper interesse, noe som bryter harmonien. Det er som med musikk – man må ha litt liv. Hva er det som tiltrekker oppmerksomhet? Vil det drepe eller heve fotografiet?

Vi mennesker har to typer hukommelse. Den rasjonelle er ting vi setter ord på, mens den irrasjonelle er førspråklig – følelser. Foto er flertydig – det kan forstås på flere måter. En ting er å oppleve Ålesund eller Skodje, noe helt annet å se et bilde. I et bilde er mange ting definert på forhånd, slik som avstand, lukkertid, blender, utsnitt og lys, m.m. Når vi beskriver et bilde, nevner vi ting i bildet i den rekkefølgen vi legger merke til dem. Et bilde kan ikke vise seg selv, men noe annet. Spørsmålet er hvorfor dette bildet ser slik ut. Det handler om alt som har blitt definert på forhånd.

Når vi betrakter et bilde, spør vi oss kanskje om hvorfor dette bildet er tatt. Hvordan løfter tingene som er gjort bildet? Hva var intensjonen? Hvordan oppfattes bildet? Stemmer det med intensjonene? Kritikere må forholde seg til det de ser. Hva treffer meg? Hvordan angår det meg?

Gjennom sin karriere som fotograf har Robert Meyer kommet i kontakt med svært mange kjente mennesker. Han tar gjerne kontakt, og liker å arbeide i kraft av det som skjer i møtet med andre mennesker. Man må gjerne by litt på seg selv, for å få god kontakt. Bilde av et menneske kan godt være en identitet eller handling, f.eks. musikkfremførelse, idrettsprestasjon, osv. Et bilde av ett annet menneske kan også være et uttrykk, f.eks. en sinnsstemning.

Tekst: Arnold Hoddevik

Les også
Skodje Fotoklubb > Arkivet
NSFF-magasinert
Fine Art
Wikipedia