Januarmøtet var avsatt til presentasjon av favorittbilder fra tre av medlemmene i klubben, og til presentasjon av månedens bilde for desember i den uformelle klubbkonkurransen.

Dagfinn Lillebø startet kvelden.
Dagfinn liker landskapsfoto, forskjellige stemninger fra fjære til fjell. Frostatinden, Molnes, Bårevika, bygdene i Skodje er gode plasser å ta bilder. Ved Solnør og Straumen er der kanskje spesielt mange ekstra fine motiver. I Bårevika oppstår mange flotte formasjoner, når bølgene blir litt store.

Skodje har fantastiske turterreng, med overflod av motiver, både sommer og vinter. I vinterhalvåret kan du få dis over Engesetdalsvannet, som skaper mystikk og myke landskaper. På fjellet er der det beste skiløypene i distriktet, helt fra nederst i bygdene til lengst inne på Ørskogfjellet.

Dgfinn viste også noen flotte makrobilder av insekter og noen portretter. Han er også meget interessert i fotball, og hadde tatt med noen actionbilder fra fotballbanen. Blant dem var et dramatisk bilde, da en av spillerne på banen knekte foten.

Dagfinn forteller at målsettinga er å kunne ta et skikkelig bra bilde fra Skodje. Skodjebygda er den flotteste plassen på jord. Han liker også å holde på med gamle bilder. I Sunnmørsposten fikk han jobbe sammen med mange, flinke fotografer. Favorittobjektivet er 20-70 mm. Bildet Dagfinn har sendt til denne artikkelen er fra hans siste dag i Sunnmørsposten – den siste grafikeren.

Ernst Magne
Ernst Magne liker å reise, og viste allsidige bilder fra mange steder, både i Norge og utlandet, nærbilder, bilder fra New Yourk, Miami, Tyskland, Cape Canaveral i Florida, bilder av hegre, sopp, veteranbåten Thorolf, og mye forskjellig.

Lightroom er favorittprogrammet for etterbehandling, men noen ganger må han ty til Photoshop.

Ernst tar ofte med seg apparatet, og prøver seg frem med forskjellige motiver – føler seg fersk enda, og liker godt å ta bilder.

Thomas Moltumyr
Thomas er en kreativ,ung mann, etter bildene å dømme, den mest keative av disse tre. Nordlys, fossestryk med lang lukkertid, kjæledyr, naturbider fra fjæra, blomster, fugler, lundefugl, portretter av barn, bybilder fra Bergen med nattbilde av bybanen i fart, nattbilde fra Nidelven og den gamle bybroa i Trondheim, stilleben, forskjellige former i naturen og bilder der elementer i landskapet var brukt til å skape stor dybde.

Thomas er allsidig, og liker nesten alt. Det mest utfordrende er mennesker, så det vil han jobbe mer med i fremtiden. Rennende vann er er han veldig glad i – kan bruke flere timer på et sted. En gang ringte hans kommende kone, og lurte på om det var bra med ham. Thomas ante ikke at han hadde vert borte i 4 timer.

Komposisjonene er veldig varierte i Thomas sine bilder. Han liker å leke med kameraet, leke med perspektiver og vinklinger. En turdeltaker kommenterte at hun hadde lagt merke til at Thomas ofte klatrer høyt og lavt. Thomas ser ofte etter muligheter til å skape dybde i bildene ved å utnytte linjer.

En av tingene Thomas liker å leke med, er bokeh. Han har lagd seg en sort plate med et lite utstanset hull eller figur, som blir satt i filterfatningen på objektivet. Da blir alle lyskilder formet som hullet i den sorte platen, og skaper interesante og vakre effekter i bildene.

Månedens bilde
Tema for denne månedens bilde var Jul. Forskjellige julemotiver ble levert inn, alt fra julekrybbe til julenisser. Vinneren denne gangen ble Paul Grøtt med et portrett av en jente foran juletreet. Månedens bilde pryder Facebookgruppa, og en modifisert utgave ser du i toppen av www.skodjefotoklubb.no til neste månedens bilde.

Thomas signaliserte behov for fornying av juryen. Interesserte kan ta kontakt med ham. Ny nettside for www.skodjefotoklubb.no
Det blir arbeidet med nye og mer moderne nettside for klubben, og Arnold viste hvordan siden vil fungere og se ut. Det er håp om å få den på lufta så snart råd er. Alle registrerte medlemmer vil få egen innlogging, og kan laste opp bilder til forskjellige gallerier.

Tekst: Arnold Hoddevik